Entri Terhangat

Sunday, December 13, 2009

Wisel Penamat: Taktikal Pemusnah Benitez

Hampa, Kecewa melihat taktikal Benitez pada separuh masa kedua perlawanan malam tadi. Perlawanan yang sepatutnya dihamburkan dengan kata-kata pujian bertukar kepada maki, sumpah seranah dari The Kop sendiri.

Taktikal Benitez pada separuh masa pertama melihatkan betapa berkesannya barisan pertahanan menyerap asakan lawan dan kebebasan Midfielder menguasai bola. Namun semuanya bertukar serta merta hanya kerana ingin mempertahankan 1 gol yang dijaring oleh Kuyt pada minit ke-41.


Kenapa perlu bertahan? Kenapa tidak diteruskan rentak pada separuh masa pertama? Pada separuh masa kedua melihat betapa rapuhnya pertahanan dan ditambah lagi dengan kecelaruan Benitez mencorak permainan hingga memerangkap Glen Johnson menjaringkan gol sendiri.

Rafa Benitez sedikit pun tidak tersentak dengan jaringan penyamaan tersebut, langsung tidak ada inisiatif untuk mengubah taktikal bertahannya itu. Selang beberapa minit kemudian Arshavin menambah derita KITA atas ketidakpekaan Benitez itu.

Kehadiran Xabi Alonso untuk menyaksikan perlawanan mungkin mendatangkan sedikit inspirasi kepada penggantinya Aquilani yang masuk menggantikan Mascherano. Kenapa Mascherano pula dikeluarkan? Kenapa tidak Lucas? Apa motif sebenar Benitez tidak mengeluarkan Lucas yang sememangnya jelas tidak memberi apa-apa sumbangan.

Kemudian Benitez memusnahkan terus api perjuangan pemain yang lain dengan membawa keluar Benayoun dan digantikan dengan David Ngog. Harapkan dapat melakukan gerak di sebelah sayap kiri, tetapi langsung tidak ada gerakan bermakna dari Ngog.

Dengan kekalahan ini, status Liverpool untuk menjadi Empat terbaik semakin samar dengan kelab-kelab kerdil lain seperti Birmingham, Fulham, Sunderland dan Stoke City semakin hampir memintas kedudukan dalam carta liga.

Inilah realitinya, semakin hari semakin merapu taktikal Benitez. Semua peminat pasti akan meletakkan kegagalan perlawanan ini keatas Benitez yang keseluruhannya menjahanamkan semangat melawan pasukan.

YNWA



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails