Entri Terhangat

Wednesday, December 9, 2009

Info Pemain: Jose Pepe Reina



Sepanjang tempoh 50 Tahun kebelakangan ini, Liverpool memiliki beberapa Penjaga gawang yand cukup disegani hingga kini antaranya:

Tommy Lawrence 1958 - 1971
Ray Clemence 1967 - 1981
Bruce Grobbelaar 1981 - 1994
Sander Westerveld 1999 - 2001
Jerzy Dudek 2001-2007
Jose Reiner 2005 hingga kini

Tommy Lawrence dan Ray Clemence berada di zaman Revolusi Shankly. Mereka menjadi Inspirasi kepada kejayaan The Reds naik ke divisyen utama. Penampilan meyakinkan Ray Clemence telah menjadikannya sebagai Penjaga Gawang No.1 England ketika itu.

Bruce Grobbelaar pula memperkuatkan Rejim King Kenny, Bruce berasal dari Zimbabwe sememangnya cukup ligat dikawasan golnya dan terkenal dengan tarian psikologinya ketika berdepan dengan tendangan penalti.

Sander Westerveld pula hadir ketika zaman pemerintahan Houllier, penampilannya juga sedikit sebanyak menutup kelemahan penjaga gol sebelumnya seperti Brad Friedel dan David James.

Jerzy Dudek tiba menggantikan Westerveld dan menjadi antara Penjaga Gawang yang cukup cemerlang setelah era Ray Clemence dengan memenangi beberapa kejuaraan utama seperti UEFA Cup dan Champions League.

Memasuki era Rafalution giliran Pepe Reina, menyingkir Dudek dari posisi utama pasukan, Reina merupakan antara pembelian awal Benitez di Anfield.

Reina dikenali di Sepanyol dengan nama Jose Reina tetapi setibanya di Anfield, peminat mengelarkannya Pepe Reina. Pepe lahir di Sepanyol pada Ogos 1982. Pepe dari kecil berazam untuk mengikut jejak langkah bapa yang juga merupakan penjaga gawang terkenal di Sepanyol ketika itu.

Pepe memulakan karier bola sepaknya ketika remaja dengan mewakili pasukan remaja Barcelona bersama Victor Valdes, penjaga gawang Barcelona ketika ini. Pepe membuat penampilan sulungnya ketika musim 2000-2001. Pada musim 2004 di berhijrah ke Villareal, kelab yang mana bapanya pernah menabur bakti disana.

Belum cukup puas menyarung jersi serba kuning Villareal, Benitez menagih khidmat Pepe di Merseyside. Pepe tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk menyesuaikan diri dengan suasana Liga Inggeris dan pada tahun 2006 di mendapat anugerah Penjawa Gawang terbaik liga inggeris dengan jumlah Clean Sheet yang tertinggi musim itu.

Pepe membantu Liverpool memenangi Piala FA pada tahun 2006 dengan menyelamatkan 3 sepekan penalti. Akhirnya cita-cita untuk beraksi dalam final Liga Juara-juara tercapat pada tahun 2007, namun nasib tidak menyebelahinya apadila tunduk kepada AC Milan.

Dari hari pertama pepe tiba di Anfield, dia telah membuktikan yang dia merupakan Penjaga Gawang terbaik didunia. Walaupun kebanyakkan perlawanan Liverpool tidak bermain begitu baik, Pepe tetap mempersembahkan permainan konsistennya menyelamatkan percubaan bahaya ke gawangnya.

Dengan pintu perpindahan Januari semakin hampir dibuka, Rafa Benitez sememangnya mahukan Pepe mengikat kontrak jangka panjangnya di Anfield, disamping bekas majikannya Barcelona sedia mengeluarkan berjuta-juta pound untuk membawa pulang Reina ke Sepanyol.

YNWA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails