Entri Terhangat

Thursday, January 21, 2010

Wisel Penamat: Deadly KUnYiT

Dirk Kuyt kembali. Kembali menjaringkan gol-gol penting untuk The Reds dalam perlawanan menentang Spurs awal pagi tadi. Sememangnya berbaloi berjaga untuk melihat kemenangan keatas Spurs.

Kuyt berjaya membocori gawang Spurs seawal minit ke-6 hasil umpanan Tok Akilani dan Sepakan penalti pada minit ke-93. kombinasi Kuyt dan Tok Akilani sememangnya menjadi dan berjaya mengucar-kacirkan pertahanan Spurs yang mana terpaksa mengeluarkan dua pemain pertahanan untuk digantikan dengan pemain pertahanan yang baru.

Secara keseluruhan para pemain The Reds mempamerkan aksi juang yang tinggi dihadapan 42,000 penonton di Anfield. Kyrgiakos harus diberi pujian menggunung kerana berjaya menghalang serangan dari segenap sudut dan berjaya mematikan akal penyerang Spurs iaitu Defoe dan Crouch.

Degen juga turut beraksi kemas di sayap kanan walaupun dia kurang dari segi kepantasan tetapi kerap melakukan hantaran bijak bagi membantu Tok Akilani dibahagian hadapan. Riera kembali memperkuatkan sayap kiri dan hampir menjaringkan gol tetapi tandukkannya terkena palang gol.Insua seperti biasa tenang mengawang kawasannya dan sekali-sekala membantu menhantar bola kepada Albert Riera.

Lucas dan Mascherano mengawal bahagian bawah midfield dengan begitu kemas, walaupun sekali-sekala ada melakukan sedikit kesilapan, walaubagaimanapun masih mampu merantai pergerakan Luka Modric dan Jermaine Jenas.

Kemenangan ini sedikit sebanyak meredakan sedikit tekanan kepada Rafa Benitez dan kembali meletakkan The Reds kelandasan sebenar untuk bersaing merebut tempat untuk Champions League musim hadapan selain merapatkan jurang mata dengan Spurs dan City dengan kekurangan 1 mata.

YNWA

Wednesday, January 20, 2010

Sebelum Wisel: Bangkitlah The Reds

Marilah kita bersama-sama berjaga untuk menyokong pasukan kesayangan kita. Tunjukkanlah sokongan tanpa berbelah bagi walaupun dalam keadaan susah dan senang. Persetankan apa sahaja kutukan dari fans kelab lain yang memang cukup suka apabila Liverpool dirundum malang.

Menentang calon favourite untuk slot Champions League musim hadapan 'The LilyWhite' Spurs di Anfield mungkin tugasan yang cukup getir Benitez untuk memenangi semula hati The Kop. Rafa dalam pada itu memohon The Kop untuk memberikan sokongan padu kepada para pemain dalam perlawanan ini.

Dalam perkembangan lain George Gillet, pemilik bersama Yanks buat sekian kalinya menyatakan sokongan padunya kepada Rafa, dan tiada sebab untuknya memecat Benitez buat masa ini. Walaupun ura-ura menyatakan Guus Hiddink akan tiba ke Anfield bila-bila masa sahaja.

Dalam perlawanan ini Rafa Benitez mungkin mengharapkan sedikit Ihsan dari dua orang bekas anak didiknya iaitu Peter Crouch dan Robbie Keane. Dua pemain yang agak lambat untuk menyinar dan pergi meninggalkan Liverpool pada tika yang kurang sesuai. Jika mereka berdua masih ada, Rafa tidak akan runsing tentang masalah memilih pengganti Torres ketika ini.

Walauapapun, perlawanan ini amat penting untuk dimenangi, sekiranya kemenangan tercipta, The Reds hanya dibezakan 1 mata dengan Spurs di tangga ke-4 ketika ini. Sama-sama saksikannya, Jam 4.00 pagi siaran lansung Astro Channel 812.. Watch It!!!

YNWA


Sunday, January 17, 2010

Wisel Penamat: Minit Akhir yang Mengecewakan


Menentang Stoke City di arena lawan, Benitez melakukan perubahan drastik dengan menyenaraikan semula Sotirios Kyrgiakos dan Philip Degen pada kesebelasan utama. Ramai yang mempertikaikan kelibat Degen untuk memenuhi kekosongan di sayap kanan, sedangkan Maxi Rodriguez berada dalam senarai skuad, tetapi tidak digunakan Benitez untuk kesebelasan utama. Walaubagaimanapun Degen menjalankan tugasnya dengan baik sekali.

Dalam perlawanan ini Benitez menyenaraikan seramai 6 orang pemain pertahanan. Adakah anda semua perasan? Carragher, Insua, Kyrgiakos, Skrtel, Degen dan Aurelio dipermulaan perlawanan. Macam mana mahu menang dengan adanya 6 orang pemain yang mentaliti semulajadinya adalah bertahan? Mungkin Benitez memandang dari sudut yang berbeza kerana Stoke City merupakan pasukan yang keseluruhannya bermain dengan kekuatan fizikal.

Ramalan Benitez tepat juga melihatkan pemain Stoke mengawal permainanan dan melakukan serangan melalui kekuatan fizikal mereka. Tetapi bukan mentaliti bertahan yang kita mahukan apabila menentang pasukan kelas pertengahan seperti Stoke City. Jentera tengah kurang memainkan peranan sebenar dan memperlihatkan kurang gerakan untuk menyerang kawasan Stoke.

Pada minit ke-57 Sotirios Kyrgiakos berjaya menjaringkan gol pertamanya untuk The Reds. Kyrkiagos layak dinobatkan man of the match kerana berjaya menyerap asakan bertubi-tubi dari pemain Stoke dan berjaya memupuk persefahaman yang cukup baik dengan Skrtel.

Walaubagaimanapun, kesilapan dan kealpaan minit akhir berulang sekali lagi sedangkan Rafa Benitez berkira-kira untuk bersuka ria meraikan kemenangan, Robert Huth memanfaatkan situasi kelam kabut di pintu gawang The Reds untuk gol penyamaan.

Diharapkan menentang Spurs di Anfield nanti Benitez akan melakukan perubahan demi perubahan untuk mengubah nasib The Reds. Disamping ketiadaan 3 tonggak untama untuk jangka masa panjang, diharapkan juga Benitez dapat membawa masuk beberapan pemain yang berkualiti untuk memenuhi ketiadaan pemain tonggak.

YNWA

Friday, January 15, 2010

Sebelum Wisel: Stoke Ancaman Besar Benitez

Jika dilihat dari kedudukan carta liga, Liverpool mungkin tiada sebarang masalah untuk menjinakkan The Potters dihalaman lawan. Tetapi apabila dilihat kepada perlawanan timbal balik Piala FA yang mana Liverpool ditewaskan oleh pasukan yang bergelut untuk mengekalkan status di Liga Kejohanan. Jadinya tiada sebarang yang mustahil untuk Stoke City memperbudak-budakkan rejim Benitez.

Ditambah dengan senarai kecederaan terbaru dengan tiga tonggak utama iaitu Steven Gerrard, Fernando Torres dan Yossi Benayoun yang dijangka akan berehat dalam tempoh yang lama. Rafa dijangka akan menurunkan Maxi Rodriguez untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan Benayoun di sayap kiri. Rafa juga seperti sudah tiada pilihan yang lain untuk menggantikan tempat Torres selain meletakkan David Ngog dan Dirk Kuyt sebagai galang ganti untuk Steven Gerrard.

Dalam pada itu, Rafa Benitez tetap dengan pendiriannya untuk menghormati kontraknya bersama The Reds dan Rafa juga menolak untuk melepaskan jawatannya. Rafa juga sekali lagi mengulangi janjinya untuk membawa The Reds musim ini menduduki tempat ke-4 liga. Rafa juga menyamakan keadaannya ketika ini sama seperti Bill Shankly pada sekitar tahun 1966 hingga 1973 yang mana Bill Shankly gagal membawa sebarang Trofi pulang ke Anfield.

Rafa menegaskan mengapa dia sanggup menolak tawaran lumayan dari Real Madrid sebagai pengurus di Bernabeu dan sebaliknya menandatangani perjanjian baru selama 5 tahun di Anfield kerana dia mahu berjuang bersama-sama pemainnya di Anfield kerana dia sememangnya seorang pejuang.

Rafa juga sedia maklum yang penyokong amat mengenali Bill Shankly seorang tokoh yang disegani dalam sejarah The Reds, dan semestinya penyokong tahu Bill Shankly juga pernah mengalami saat pahit dan manis sepanjang kariernya sebagai Pengurus The Reds. Kini adalah saat pahit bagi Benitez setelah membawa kejayaan awal dalam tempoh dua tahun berkhidmat dengan menghadiahkan Piala Juara-juara Eropah pada 2005 setelah The Reds ketandusan gelaran tersebut selama 21 tahun dan Piala FA pada tahun 2006.

Rafa menganggap perlawanan menentang Stoke City malam ini amat penting untuk mengembalikan semula rentak keyakinan pemain-pemainnya dan sekaligus mencetakkan kemenangan utnuk kembali bersaing dalam liga.

YNWA

Wednesday, January 13, 2010

Galeri Gambar: Maxi Rodriguez

Sori la geng sempat capai pemidang nie je...
Jap lagi amik pemidang yang macam Torres pegang...


Ramai betul nak tengok aku eh....

Aku nak main kt tempat Kuyt la..
Kat tempat Lucas pun boleh...


Hehehe...50,000 seminggu..kaya kawan....

Aku The Reds sekarang....

Hi ho...

Hello...The Kop....

Chaaoooww dulu...nak pegi tampal no kt jersi....


sumber: getty images europe

YNWA: Selamat Datang Maxi

Selamat Datang ke Anfield Maxi 'La Fiera' Rodriguez. Maxi hadir untuk sesi perkenalan dihadapan hampir 35,000 penyokong yang membanjiri Anfield sebelum sepak mula aksi timbal balik saingan pusingan ke-3 Piala FA.

Maxi tiba di Anfield dengan nilai percuma dari Atletico Madrid untuk kontrak selama 3 tahun setengah dengan bayaran 50,000 pound untuk seminggu. Maxi akan menyarung jersi merah keramat dengan mengenakan No.17.

Jika tiada sebarang masalah, Maxi boleh turun beraksi menentang Stoke City Sabtu ini di gelanggang The Potters. Kehadirannya mungkin tepat pada masanya memandangkan Torres dan Gerrard mengalami kecederaan dalam perlawanan menentang Reading awal pagi tadi.

YNWA

Monday, January 4, 2010

YNWA: Menanti Sinar

Selamat Tahun baru 2010. Selamat Tinggal 2009 yang agak mencelarukan emosi kita. Awal 2009 kita bersuka ria kerana Liverpool Kita berada di singgahsana tetapi kecundang jua diakhirnya.

Penghujung 2009 menambah parah luka sedia ada yang mana Liverpool hanya di tangga ke-7 dengan hanya menggumpul 33 mata dan mencatatkan 7 kekalahan.

Tak perlu dikenangkan lagi 2009. Kita pandang kehadapan dan menantikan cabaran 2010 yang akan tiba apabila Tottenham Hotspurs akan berkunjung ke Anfield untuk membuat perhitungan siapa yang lebih layak menghuni tangga ke-4 liga musim ini.

Amat menyakitkan hati untuk melihat pasukan kesayangan kita sekadar berhempas pulas memenangi tempat ke-4 liga. Sedangkan musim lalu kita di tangga ke-2. Secara realistiknya Pasukan kesayangan kita sepatutnya bermati-matian untuk menjadi Juara Liga musim ini. Tapi apakan daya, bola itu bulat dan nasib tidak menyebelahi kita untuk sekian kalinya.

Berbagai pihak telah melemparkan teori mereka mengapa Pasukan Kita gagal menjuarai liga, dari sekecil-kecil perkara hingga ke perkara paling besar. Kita, penyokong sekadar sabar menanti dan memberi sokongan tanpa berbelah bagi. Kita masih boleh bersabar tapi sanggupkah kita bersabar menunggu untuk 20 tahun akan datang untuk melihat piala dijulang?

Pahit untuk ditelan, tapi itulah realitinya 20 tahun menanti kepulangan Piala Liga ke almari kaca di Anfield. Pengurus datang dan pergi, pemain mencurah bakti bersilih ganti. Apa sebenarnya menjadi penghalang besar untuk pasukan kesayangan kita bergelar Juara Liga? Musuh Tradisi? Konsistensi? Pengurus? Pemilik? ataupun pemain?

Apa yang pasti kita Penyokong bukan penyebab kegagalan. Untuk sesebuah kelab yang besar dan penuh tradisi, Penyokong Liverpool merupakan penyokong begitu setia dan senantiasa memberikan semangat tambahan kepada pasukan. Bukan cakap masuk bakul angkat sendiri. Tapi itulah hakikatnya kita. sebagai penyokong Liverpool, tak telan dek panas tak lekang dek hujan. Sabar, dan terus sabar menanti kejuaraan yang diimpi dan sentiasa tersemat disanubari.

YNWA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails