Entri Terhangat

Saturday, November 26, 2011

Sebelum Wisel: Misi Robek Ego City


Mohon maaf tiada ulasan perlawanan menentang chelsea tempoh hari. Tak sempat nak ulas, kerja banyak nak diselesaikan. Walaubagaimanapun King Kenny berbaloi dengan pertukaran drastiknya berjaya Liverpool membenam Chelsea di Stamford Bridge.

Menentang City, walaupun aura perlawanan tak sebesar menentang jirannya iaitu United tetapi perlawanan ini menentukan samada perlaburan besar antara City dan Liverpool yang mana lebih berbaloi dan berkesan. City dan Liverpool antara kelab yang mengeluarkan wang perpindahan yang besar awal musim lalu. Perpindahan januari juga mungkin akan berlaku perkara yang sama.

Untuk rekod, dari 12 perlawanan menentang City, Liverpool hanya tewas 1 perlawanan. Manakala rekod perlawanan di Anfield dari lapan perlawanan Liverpool mencatat 6 kemenangan dan 2 keputusan seri.

City pastinya mahu bangkit dari kekalahan di Champions League kepada Napoli 2-1 dan Liverpool harus berwaspada tentang itu. Berdepan City King Kenny harus mengambil langkah bijak menyusun pemain kerana kurang 36 jam selepas perlawanan ini Liverpool akan ke Chelsea sekali lagi bagi pertempuran Carling Cup.

Jamie Carragher kembali semula selepas mengalami kecederaan. Walaubagaimanapun, Carragher mengalami kesukaran untuk kembali mendapatkan tempatnya kerana Agger dan Skrtel telah beraksi cemerlang menentang Chelsea tempoh hari. Mungkin kudrat Carra akan digunakan menentang Chelsea dan Coates boleh bergandingan bersama Carra.

Kemenangan perlawanan ini akan menyaksikan Liverpool hanya terpisah 5 mata kepada pasukan tangga ke-2 liga dan 9 mata dengan City. Impossible is Nothing

walk on.ynwa

Tuesday, November 8, 2011

Wisel Penamat: Badi Skuad Promosi


Swansea mengikut langkah Norwich dengan berjaya mencuri 1 mata dari Anfield dan Liverpool melepaskan 2 mata berharga di Anfield.

Adakah QPR akan mengikut langkah dua kelab promosi ini? Kalau permainan sama ditunjukkan QPR tiada masalah untuk itu kerana QPR sendiri berjaya membuatkan Manchester City mandi peluh sebelum menang tipis 3-2.

Pemain sayap nyata langsung tidak kreatif sehingga memerlukan Jose Enrique terpaksa naik keatas lebih kerap bagi membantu Downing. Apabila Swansea melakukan serangan balas kurang bantuan diberikan untuk Enrique.

Pemain tengah kurang melakukan hantaran yang membuka ruang dan peluang untuk Suarez dan Carroll. Mungkin Pak Cik Henry kena melabur sekali lagi untuk Midfielder kelas dunia disitu dan Seorang penyumbat gol sejati.

Next game lawan Chelsea kat Stamford Bridge. Harus menang dan buktikan kepada Meireles dan Torres yang mereka silap ke Chelsea.

walk on.ynwa

Friday, November 4, 2011

Sebelum Wisel: Selepas 20 tahun Swansea Kembali


Setelah 20 tahun, Swansea kembali ke Anfield. Lawatan ke Anfield 20 tahun lalu berkesudahan Swansea di bedil 8-0. Kali ini Swansea kembali dengan skuad yang muda dan merbahaya dan kini menduduki tangga ke-10 liga buat masa ini.

Perlawanan ini tidak boleh dipandang remeh. Lihat saja Norwich, berjaya mencuri mata ketika Liverpool berkira-kira untuk mencatatkan kemenangan. Sejak musim lepas pendatang baru Liga Perdana menjadi badi kepada Liverpool. Musim sudah Blackpool cukup membuatkan Liverpool merana.

Gerrard dan Carragher tidak dapat diturunkan pada perlawanan ini. Semestinya King Kenny ada pelan alternatif sekiranya duo ini tiada dalam pasukan. Carragher mungkin akan digantikan samada Agger, Coates dan Wilson manakala Gerrard, Adam semakin bagus dan Henderson boleh digunakan bila-bila masa.

Gama wajib menang, tak boleh seri lagi. Newcastle tak kalah lagi, Spurs berkelebihan perlawanan. Ambil kesempatan diatas ketidakstabilan Chelsea. Tiada yang mustahil.

walk on.ynwa

Sunday, October 30, 2011

Carling Cup: Suku Akhir di Stamford Bridge


Liverpool diundi menentang Chelsea di Stamford Bridge. Perlawanan dijadualkan antara 29/30 November. Sebelum itu pada 20 November terlebih dahulu Liverpool akan bertandang ke Stamford Bridge untuk perlawanan liga.

Februari lalu Liverpool menang 1-0 hasil jaringan Raul Meireles. Pada 2007 Liverpool pernah bertemu Chelsea juga ketika pusingan Suku AKhir yang mana Chelsea berjaya menundukkan Liverpool 2-0.

Undian lain:-

Arsenal vs Manchester City
Manchester United vs Crystal Palace
Cardiff City vs Blackburn

walk on.ynwa

Wisel Penamat: Badi Baggies Berakhir


Badi kalah apabila menentang Baggies di Hawthorns berakhir dengan kemenangan moral 2-0 dengan Charlie Adam dan Andy Carroll kembali menemui sentuhan masing-masing.

Dalam perlawanan ini Carragher dan Gerrard tidak dapat diturunkan kerana kecederaan. Manakala Skrtel dan Agger membuat penampilan ke-100 bersama Liverpool.

Lucas kembali selepas digantung satu perlawanan dan berjaya mengawal jentera tengah dengan baik sekali bersama Adam. Henderson kembali ke kanan menggantikan Kuyt yang direhatkan.

Andy Carroll berjaya juga menambah gol kedua bagi dirinya musim ini. Cukup gembira sebenarnya apabila Carroll kembali menjaringkan gol.

Tetapi permainan semalam boleh dilabelkan sebagai biasa-biasa saja. Kerap hilang bola apabila memasuki kawasan West Brom dan agak terkial-kial mengembalikan semula penguasaan bola.

Perlawanan seterusnya menentang Swansea pada 5 November di Anfield.

walk on.ynwa

Friday, October 28, 2011

Sebelum Wisel: Lawan Baggies


Perlawanan seterusnya menentang The Baggies kendalian Uncle Roy. The Hawthorns, gelanggang keramat mereka dan Liverpool mempunyai rekod yang kurang cemerlang apabila beraksi disini. The Baggies menang 2 perlawanan sebelum ini manakala Liverpool seri 2 perlawanan sebelum ini.

Jamie Carragher belum pasti dapat diturunkan kerana kecergasannya diragui buat masa ini. Mungkin bergantung kepada saat-saat terakhir sebelum perlawanan samada Carragher akan beraksi ataupun tidak. Sekiranya Carra tidak dapat diturunkan gandingan Skrtel dan Coates pada perlawanan menentang Stoke tempoh hari cukup menyakinkan aksinya.

Apa yang penting pada perlawanan lewat malam nanti adalah penyudah yang terbaik dari pemain barisan hadapan. Liverpool setakat ini antara pasukan yang banyak melakukan percubaan ke arah gol tetapi gagal disudahkan dengan jaringan gol.

Tottenham dan Newcastle semakin hari semakin meneningkat dan Liverpool tidak boleh keciciran mata lagi. 2 keputusan seri sudah cukup membolehkan Spurs memintas Liverpool minggu lepas untuk berada ditangga ke-5 dan Newcastle semakin selesa ditangga ke-4.

Berharapan akan perlawanan ini berjaya dimenangi.

walk on.ynwa

Thursday, October 27, 2011

Wisel Penamat: Akhirnya Stoke Lebur


Ketepatan Luis Suarez pada babak kedua perlawanan memastikan Liverpool ke pusingan Suku akhir dengan menidakkan gol Stoke pada babak pertama.

Tony Pulis menyenaraikan pemain terkuat dan terganas Stoke City manakala King Kenny menurunkan dua Defensive Midfielder bagi menahan asakan pemain terkuat dan terganas Stoke.

Sebastian Coates melakukan kesilapan mudah bagi membolehkan John Walters melakukan hantaran yang disudahi kemas oleh Kenwyne Jones pada minit-minit terakhir babak pertama. Tetapi Suarez membalas dengan dua jaringan pada babak kedua.

Dalam perlawanan ini King Kenny melakukan 8 pertukaran besar dengan meletakkan Coates bergandingan bersama Carragher. Tetapi gandingan ini kurang memperihat keberkesanan. Tetapi pada babak kedua Skrtel masuk menggantikan Carragher dan beraksi cemerlang bersama Coates. Satu gandingan yang cukup berkesan diuji oleh King Kenny.

Bek Kiri diisi Daniel Agger manakala Martin Kelly di bek kanan. Sayap kiri kembali meletakkan Maxi Rodriguez dan Jordan Henderson bergerak disayap kanan. Lucas dan Spearing membentuk kubu kental dibahagian tengah dan Carroll kembali selaku penyerang tunggal dan Suarez bertindak dari bahagian Midfield menyerang.

Cubaan King Kenny kali ini berjaya walaupun pada satu ketika kelihatan Liverpool amat tertekan apabila ketinggalan. Apa pun badi di Britannia sudah berakhir dan kekalahan pada bulan september telah berbalas.

walk on.ynwa

Tuesday, October 25, 2011

Sebelum Wisel: Misi Balas Dendam


10 September lalu Liverpool kecundang di Britannia dengan jaringan penalti 1-0. Keputusan penalti yang meragukan dihadiahkan pengadil kepada Stoke. Yang mana perlawanan tersebut merupakan kekalahan pertama Liverpool musim ini.

Awal pagi nanti, Skuad King Kenny akan sekali lagi bertandang ke Britannia untuk saingan pusingan ke-4 Piala Carling. Piala Carling akan menjadi yang terakhir bagi musim ini kerana musim hadapan piala ini akan bertukar nama. Untuk rekod Liverpool tidak pernah menjulang Piala Carling ini. Sebaliknya Liverpool menjulang Piala Worthington iaitu nama sebelum Piala Carling. Nama Piala Liga selepas ini belum lagi diketahui tetapi beberapa nama besar penaja sudah disenarai pendekkan antaranya Air Asia.

Perlawanan pagi ini mungkin menjadi medan pemain simpanan beraksi selain pemain-pemain utama sedia ada. Aku harap Andy Carroll dapat diturunkan. Carroll perlu sentiasa diturunkan sama seperti Suarez jika tidak Carroll semakin hari semakin tumpul.

Pertahanan tengah aku harap sangat Carragher boleh direhatkan sementara dan Coates atau Agger boleh bergandingan bersama Skrtel. Perlawanan ini akan melibatkan banyak hantaran lintang tinggi kerana penyerang Stoke cukup pakar tanduk menanduk nie. Agger dan Coates cukup kuat untuk saingan bola seperti itu.

Mesti menang, dan Liverpool mara ke pusingan seterusnya. Musim ini Liverpool perlukan piala, baru lah pelaburan berjuta-juta nampak hasilnya dan bukan sekadar untuk mencapai sasaran top 4 liga.

walk on.ynwa

Monday, October 24, 2011

Wisel Penamat: Liverpool perlukan Penjaring Gol


Dua perlawanan.. dan 4 mata dibazirkan begitu saja. 15 shot on goal...11 untuk Suarez.. angka yang cukup besar dan dari 15 shot on goal...1 saja yang mencecah jaring lawan. Harapan untuk merapatkan jurang dengan top 4 tergugat dengan keputusan seri dan Spurs telah memintas Liverpool dengan kelebihan 1 mata dan kekurangan 1 perlawanan untuk Spurs.

Craig Bellamy merupakan kejutan yang diberikan kepada King Kenny kepada semua penyokong yang rata-ratanya beranggapan Henderson akan bermain. Tetapi Bellamy membalas kepercayaan King Kenny dengan jaringan gol. 11 tahun dulu Bellamy meninggalkan Norwich yang mana merupakan kelab Bellamy memulakan kerjaya bola sepaknya.

Permainan menentang Norwich memang menghiburkan dan penuh aksi pass and move. Tapi sayang..deretan peluang gagal disempurnakan sebaiknya. Palang, tiang dan ketangkasan Ruddy di gawang Norwich menjadi penghalang Liverpool untuk menang di Anfield.

Rata-rata pundit bola sepakat mengatakan Liverpool akan membenam Norwich sekurang-kurangya 3-0. Ya, peluang untuk 3-0 memang ada.. tapi penyerang nyata buntu mencari jaring gol sebaliknya palang, tiang dan ruddy ditemui oleh mereka.

1/2 jam sebelum perlawanan tamat, pertahanan mula menampakkan kegoyahan sehinggakan Grant Holt yang masuk menggantikan Elliott Bennett tidak sampai 5 minit berjaya menjaringkan gol. Ketiadaan Lucas ternyata dirasai Carragher dan Skrtel yang mana mereka tidak dapat bantuan yang cukup dibahagian tengah bagi menyekat kemaraan pemain tengah Norwich.

Berbalik kepada deretan peluang yang terhidang ternyata, Luis Suarez perlukan gandingan yang boleh mencetak gol kerana Suarez lebih cenderung mencipta peluang dan memerlukan sedikit tuah untuk meletakkan bola ke dalam jaring. Mungkin King Kenny dapat menghidu masalah ini. Aku harap perpindahan januari akan tiba seorang pencetak gol prolifik di Anfield.

walk on, ynwa

Friday, October 21, 2011

Sebelum Wisel: Burung sama burung


Setelah berjaya menyekat Manuk dari mencatat kemenangan tempoh hari dan ketika pasuan lain sibuk dengan saingan eropah masing-masing Liverpool sempat terbang ke Glasgow bagi mengadakan perlawanan persahabatan menentang Rangers di Ibrox. Ahad ini, Sang Kenari akan ke sarang Sang Liverbird untuk perlawanan pertama dalam tempoh hampir 7 tahun.

Pada tahun 1994, dihadapan The Kop End. Norwich berjaya menundukkan Liverpool 1-0 yang mana ianya merupakan kemenangan terakhir Norwich di Anfield. Pada tahun 2004 dimana Norwich kembali ke Liga Perdana Liverpool berjaya membenam Norwich 2 kali 3-0 di Anfield hasil jaringan Milan Baros, Luis Garcia dan Djibril Cisse. Manakala perlawanan di Carrow Road Skuad kendalian Benitez berjaya menjinakkan kenari 2-0.

Pada perlawanan menentang kenari kali ini, King kenny akan melakukan 1 pertukaran dibahagian dengan memandangkan ketiadaan Lucas kerana mengutip kad kuning berlebihan. Kemungkinan Henderson ataupun Spearing akan berada dalam senarai akhir King Kenny. Manakala Doni tidak berada dalam senarai simpanan kerana mengalami patah jari dalam perlawanan menentang Rangers dan tempatnya akan diambil alih oleh Martin Hansen.

Disamping itu, King Kenny jga boleh berkira-kira untuk meletakkan Andy Carroll semula dalam kesebelasan utama. Selain itu King Kenny memiliki pilihan yang cukup besar kali ini dibahagian pertahanan memandangkan Glen Johnson dan Daniel Agger telah cergas sepenuhnya dan memberikan aksi memberangsangkan ketika perlawanan persahabatan tempoh hari.

Apa yang pasti Norwich tidak dapat menurunkan 2 bekas pemain Liverpool iaitu Zak Whitbread dan Daniel Ayala yang masing-masing masih mengalami kecederaan.

Perlawanan ini sememangnya harus dimenangi dan tidak boleh keciciran mata. Tapi harus diingat pasukan seperti Norwich yang sentiasa membuatkan kelancaran momentum aksi cemerlang Liverpool terbantut. Harus menang bagi merapatkan jurang mata dengan 4 pasukan ditangga teratas yang pasti Match Derby Madchester akan menyaksikan salah satu pasukan akan kehilangan mata dan mungkin kedua-dua berkongsi mata, jadinya Liverpool kena menang dan tidak keciciran mata.

walk on.ynwa

Sunday, October 16, 2011

Wisel Penamat: Tanpa Ramli Sape lah Setan Merah

Setiap game semua sama saja. Tak ade yang kecil ataupun besar. Kalau menang dapat tambahan 3 mata - King Kenny

Pak Gesen telah membuat kesilapan besar kerana tidak menyenaraikan Ramli dalam skuadnya ke Anfield. Kesilapan itu hampir saja memakan diri Pak Gesen tetapi Mister Potata perisa Mexican berjaya menyelamat Pak Gesen dari menerima kekalahan pertama.

Perlawanan seimbang pada babak pertama dan bertukar rancak pada babak kedua. Kapitan Fantastik seperti biasa tidak menghampakan dengan sepakan percuma warisan turun-temurunnya walaupun dulu Raul Meireles datang membantu tetapi Luis Suarez mengambil alih tugas tersebut kali ini dengan tarian yang mengujakan De Gea.

Sayap kiri Liverpool cukup bertenaga dengan pertukaran hantaran antara Enrique dan Downing membuatkan Smalling tak cukup tenaga di sebelah kanan Kuyt dan Suarez bertukar-tukar posisi menghambat Evra 'N' sehingga diakhir perlawanan dia mendakwa Suarez menghinanya dengan panggilan 'N'. Apa-apa je la si Evra nie.

Lucas tidak dapat bermain penuh kerana menerima kad kuning dan digantikan dengan Henderson. Hendo beraksi cukup baik dan mempunyai 2 peluang keemasan tetapi half volleynya ditepis keluar De Gea yang menyangkakan Donut melayang ke arahnya dan bagi mengelak kontroversi sekali lagi dia menepis keluar bola yang disangkanya donut itu. Satu free header yang hendo miliki pula sekadar melepasi paling walaupun ketika tu Evans sudah tertewas.

Perlawanan seterusnya menentang Norwich di Anfield. Sudah 7 tahun rasa Liverpool tidak bertemu Norwich dan diharapkan Liverpool dapat mengalahkan Norwich sebagai salam selamat datang untuk Norwich kembali ke BPL.

walk on.ynwa

Friday, October 14, 2011

Sebelum Wisel: Pertembungan Gergasi Merah


Pak Alex akan datang dengan harapan mencari kemenangan pertama di Anfield setelah gagal melakukannya selama 4 tahun. Mungkin King Kenny akan menambahnya untuk 10 tahun. Sapa tahukan.

Manu berada 6 mata dihadapan Liverpool kesayangan kita dan King Kenny mencari kemenangan untuk merapatkan jurang mata dengan Manu. Kenangan musim lepas dimana Liverpool membedil Manu 3-1 di Anfield diharap dapat diulangi sekali lagi.

Dalam pada itu King Kenny masih lagi belum mahu mengesahkan kelibat Steven Gerrard dalam kesebelasan utama malam ini. Manakala Martin Kelly sudah pulih dari kecederaannya. Daniel Agger turut cergas untuk diturunkan pada perlawanan ini.

Aku berharap Gerrard dapaat diturunkan awal dalam match ini untuk bergandingan bersama Adam ditengah dan membiarkan Lucas menghambat pemain Manu yang lain. Carroll memerlukan seseorang yang boleh menciptakan ruang untuknya.

Aku jangkakan pemain-pemain kidal akan menyerlah pada malam ini. Jose Enrique, Steward Downing, Charlie Adam dan Andy Carroll akan menghadiahkan kemenangan malam ini.

walk on.ynwa

Saturday, October 1, 2011

Wisel Penamat: Double Trouble


Akhirnya Andy Carroll dan Luis Suarez membuktikan bahawa mereka merupakan gandingan yang harus diberikan perhatian dalam saingan liga musim ini. Carroll dan Suarez meledakkan satu gol pada babak kedua bagi menundukkan seteru setempat yang bermain kekurangan seorang pemain.

Seperti yang aku jangkakan tiada sebarang jaringan pada babak pertama walaupun Liverpool berjaya mendapatkan penalti tetapi Kuyt gagal menyempurnakannya dan pemain Liverpool juga tidak ghairah menghentam pertahanan Everton walaupun mereka beraksi 10 orang kerana Jack Rodwell dibuang padang.

King Kenny pastinya lega kerana misinya sudah tercapai dan kenangan seri 4-4, 20 tahun lalu boleh dilupakan terus oleh King Kenny. King Kenny menyenaraikan semula Kuyt didalam skuad utama dan merehatkan Henderson kerana pengalaman Kuyt dalam match derby amat diperlukan King Kenny.

Steward Downing tenggelam kerana dia dibayangi oleh Seamus Coleman dengan cukup baik, tetapi Jose Enrique pantas memangku tugasan disayap kiri ketika Downing cukup bergelut untuk beraksi cemerlang. Akhirnya Jose Enrique diangkat sebagai man of the match.

Gama seterusnya menentang Team Ramli Mr. Potato di Anfield pada 15hb Oktober nanti. Sama-sama kita nantikan perlawanan tersebut.

walk on.ynwa

Friday, September 30, 2011

Sebelum Wisel: Derby ke-216


216 merupakan angka yang cukup besar dalam sejarah pertembungan setempat bagi Liga Inggeris. Dua gergasi Merseyside yang penuh tradisi, dua pasukan yang hanya dipisahkan oleh kawasan lapang di Stanley Park.

King Kenny pastinya teruja untuk kembali ke Goodison Park buat petama kali sejak tahun 1991. Dimana perlawanan terakhir King Kenny di Goodison Park berkesudahan seri 4-4 dalam saingan Piala FA. Perlawanan tersebut juga merupakan perlawanan terakhir Liverpool dibawah kendalian King Kenny.

King Kenny pastinya akan menurunkan kesebelasan yang sama dengan mempertaruhkan kesemua pemain baru yang ditandatanganinya dan akan hanya menggunakan Stevie G pada pertengahan babak kedua.

Apa yang pasti Everton pasukan yang cukup liat untuk ditundukkan dan aku merasakan tiada jaringan pada babak pertama. Perlawanan mungkin akan rancak hanya pada babak kedua. Kad kuning sudah semestinya akan melayang-layang dalam perlawanan ini dan Jamie Carragher dan Phill Neville antara calon untuk mendapat kad kuning.

Mohon Carroll lebih aggresif untuk match ini dan Suarez jangan dikeluarkan bagi perlawanan ini. Bahagian tengah mohon lebih kerap melakukan hantaran tepat dan jangan kerap hilang bola.

Mohon Menang, Tak sanggup kalah lagi.

walk on.ynwa


Perpindahan: Shelvey dipinjamkan ke Blackpool


Jonjo Shelvey dengan rasminya akan beraksi bersama pendatang baru Liga Kejohanan Blackpool sehingga 31 Disember 2011 bagi memberikan dia peluang bermain dalam kesebelasan utama lebih banyak berbanding di Liverpool.

Dengan usianya yang baru 19 tahun, keperluan pengalaman beraksi dalam skuad utama amat penting, dan Blackpool menjanjikan itu semua untuk Jonjo. Setakat ini Jonjo telah membuat 22 penampilan penuh untuk Liverpool.

Diharap setelah habis tempoh pinjaman Jonjo akan segera memberikan saingan dalam perebutan slot pemain tengah di Anfield memandangkan Gerrard semakin hampir ke penghujung karier.

Good Luck Jonjo.

walk on.ynwa

Sunday, September 25, 2011

Wisel Penamat: Sang Pistol kembali Meledak


Luis Suarez kembali meledak dengan berjaya menjaringkan gol ketiganya musim ini bagi membantu Liverpool mencatat kemenangan pertama selepas mengalami dua kekalhan berturut-turut. Kemenangan ini menunjukkan pemain telah kembali fokus dan bersedia untuk perlawanan mendatang.

Formasi pemain adalah sama seperti menentang Spurs. Mungkin King Kenny mahukan pemain ini menebus kembali kesilapan mereka ketika berdepan Spurs dan menjadikan Wolves sebagai penebus kesilapan mereka yang lepas.

Permainan cukup menarik pada separuh masa pertama. Tetap berubah menjadi pasif pada babak kedua dan Wolves berjaya mendapatkan satu gol. Ternyata konsistensi adalah musuh utama Skuad King Kenny musim ini. Diharap pembantu King Kenny dapat membantu King mengatasi masalah turun-temurun ini.

Bulan Oktober memang menjadi bulan yang penting bagi Liverpool kerana ada 3 perlawanan penting untuk dihadapi iaitu perlawanan Liga menentang Everton diseberang Stanley Park, Manchester united di Anfield dan perlawanan Carling Cup menentang Stoke City. Kesemua perlawanan wajib dimenangi dan aku tak rela kalah lagi.

walk on.ynwa

Friday, September 23, 2011

Sebelum Wisel: Lawan Serigala di Anfield


Setelah dua perlawanan sebelum ini Liverpool bertandang ke gelanggang lawan dan kecundang kedua-dua perlawanan tersebut, Liverpool kembali ke Anfield untuk mengutip 3 mata dan mangsa seterusnya ialah Wolves.

Tapi dibuka semula lembaran sejarah, Wolves menundukkan Liverpool musim lepas di Anfield. tetapi Liverpool membalas semula dengan kemenangan 3-0 di Kandang Wolves.

Steven Gerrard mungkin akan dipadankan dengan Charlie Adam di bahagian tangah ataupun Gerrard bermain di kanan menggantikan Henderson.

Andy Carroll masih samar peluangnya untuk memulakan perlawanan dengan Craig Bellamy menunjukkan prestasi cemerlang dalam saingan Carling Cup.

Dibahagian bek tengah Skrtel akan bersaing dengan Coates untuk bergandingan bersama Jamie Carragher, bek tengah akan diambil alih semula Kelly yang kembali pulih dari kecederaan.

Yang pasti aku tak rela Liverpool kalah lagi.

ynwa.walk on.

Thursday, September 22, 2011

Wisel Penamat: Kuda Tua yang Superb


Kudrat kuda tua menjadi inspirasi skuad King Kenny berdepan Brighton & Hove Albion. Craig Bellamy, Dirk Kuyt, Maxi Rodriguez mengemudi jentera depan Liverpool. Mereka dilihat lebih mempraktikkan apa itu pass and move dalam style permainan Liverpool berbanding rekrut baru Liverpool.

Bellamy dan Kuyt masing-masing menyumbang 1 gol pada setiap babak bagi membolehkan Liverpool memenangi perlawanan dengan jaringan 2-1. Brighton memperolehi gol saguhati hasil jaringan penalti berpunca dari tindakan bijak Spearing yang dalam dilema sama ada mahu membiarkan bola keluar ataupun mengeluarkan skill ajaibnya dan padahnya Jamie Carragher terpaksa menyabit pemain Brighton dalam kotak penalti.

Gandingan Suarez dan Bellamy dilihat saling melengkapi berbanding Suarez dan Carroll. Prestasi cemerlang Bellamy dalam perlawanan ini pasti akan memberikan tamparan kepada Carroll bagi membuktikan yang dia memiliki sesuatu untuk dibanggakan King Kenny.

Perlawanan seterusnya menentang Wolves pada hari Sabtu. Yang pasti tidak sanggup kalah lagi.

walk on.ynwa

Tuesday, September 20, 2011

Sebelum Wisel: Tanpa Adam, Skrtel dan Agger

Skuad King Kenny akan ke Sarang The Seagulls tanpa Charlie Adam, Martin Skrtel dan Daniel Agger. Adam dan Agger akan menjalani hukuman gantung mandatori 1 perlawanan manakala Daniel Agger akan terkeluar dari Skuad selama sebulan kerana kecederaan dada pada perlawanan menentang Spurs tempoh hari.

Kemungkinan perlawanan ini akan menyaksikan penampilan semula Stevie G untuk mengemudi barisan tengah dan Sebastian Coates akan melakukan debut penuh musim ini. Craig Bellamy juga akan mendapat peluang yang serupaka dengan Coates.

Adakah King Kenny akan merehatkan Suarez dan membiarkan Carroll berpasangan bersama Bellamy atau pun Henderson direhatkan dan Kuyt kembali bertakhta disayap kanan. Sama-sama kita saksikan perlawanan wajib menang ini jam 2.30 pagi nanti, disaluran Astro 816.

walk on.ynwa

Sunday, September 18, 2011

Wisel Penamat: 2 Kad Merah dan 4 Gol


4-0, 2 kad merah, 4 kad kuning. Kesimpulannya, Referee cukup pemurah dibulan syawal ini dan pemain Liverpool cukup santai di atas padang dek semangat raya belum pudar. Perlawanan sememangnya cukup hambar dipamerkan pemain Liverpool Spurs menguasai 62% penguasaan bola dan Liverpool hanya 38%. Itu pun kerana Liverpool mempunyai kekuatan 9 orang di tengah padang berbanding Spurs 11 orang.

Kenapa boleh main 9 orang pula. Kan bola sepak 11 orang? Charlie Adam dan Martin Skrtel melakukan kesilapan amatur yang sepatutnya tidak dilakukan oleh pemain professional yang mengetahui yang mereka sudah dikenakan kad kuning pertama. Cuma kesalahan ketika mereka berdua menerima kad kuning pertama boleh dianggap kurang tepat dan kesalahan mereka cukup dengan memberi amaran awal dan bukan terus diberikan kad kuning.

Jika dilihat pada statistik kekasaran Spurs melakukan 14 kekasaran berbanding Liverpool hanya 9 kekasaran. Tetapi Spurs hanya mendapat 1 kad kuning berbanding Liverpool 4 Kuning dan 2 Merah. Boleh disimpulkan yang referee kurang adil dalam pemberian kad amaran dalam perlawanan ini.

Dalam perlawanan ini King Kenny ternyata tersilap percaturan dalam penyusunan pemain dengan Skrtel bermain di pertahanan kanan dan Carroll kembali dalam kesebelasan utama. Aku lebih gemar sekiranya Suarez dan Bellamy bergandingan kerana mereka berdua pantas dan boleh mengugat pertahanan Spurs. Spurs bermain pantas jadinya kita pun kena lah berlawan dengan pantas dan Carroll bukan la pemain yang sesuai untuk taktikal berdepan pasukan yang pantas.

Ini merupakan perlawanan kedua selepas Stoke yang memperlihatkan pasukan kurang membuat hantaran, pemain tengah kurang kreatif dan banyak melakukan hantaran sia-sia. Henderson hilang punca apabila Bale berjaya melepasinya dan gagal melepasi Assou Ekotto. Apabila Adam dibuang padang terus dia tidak berfungsi dan membiar Lucas sendirian mengerakkan jentera tengah.

Mungkin King Kenny perlu membuat 2-3 formasi alternatif apabila berdepan berbagai jenis lawan. Bukan semua pasukan lawan akan bermain pantas dan tidak semua bermain secara fizikal. Dan King Kenny tidak boleh meletakkan pemain yang sama dalam setiap perlawanan kerana ianya akan menjadikan pasukan lawan dapat membaca setiap gerakan pemain Liverpool jikla mereka melihat perlawanan Liverpool yang sebelumnya. Tidak mustahil sekiranya pasukan selepas ini iaitu Wolves akan menang keatas Liverpool sekiranya taktikal sama digunakan.

Cukup la dengan 2 kekalahan, pasukan lain sedang sibuk mengejar mata dan Liverpool tidak boleh keciciran mata. Jika tidak harapan ke Champions League musim depan akan tertangguh lagi untuk musim yang kedua.

walk on.ynwa

Saturday, September 17, 2011

Sebelum Wisel: Misi Robohkan Kota London Sekali Lagi

Skuad King Kenny akan berkunjung lagi ke London mencari kemenangan kedua keatas kelab dari London selepas Arsenal berjaya dibedil. Adakah Spurs akan diayamkan pula? Spurs sudah mengalami dua kekalahan kepada dua kelab dari Manchester pada dua perlawanan awal mereka.

King Kenny pastinya mahukan kemenangan bagi menutup kekalahan yang mengejutkan kepada Stoke minggu lalu dan mahu menjadikan Spurs tapak untuk memulakan semula rentak kemenangan sebelum ini.

Perkhabaran mengenai Steven Gerrard kapitan fantastik yang dilaporkan siap sedia untuk diturun dalam perlawanan ini. Namun yang pasti Gerrard tidak akan memulakan perlawanan bagi kesebelasan utama skuad.

Glen Johnson kembali mengalami kecederaan lamanya menyertai Martin Kelly yang masih belum cergas dan kemungkinan besar John Flanagan kembali ke posisinya setelah 2 perlawanan menyaksikan Martin Skrtel menjadi bidan terjun dipertahanan kanan.

Diharap King Kenny akan memberikan kita semua kegembiraan minggu ini setelah kita berduka dengan kebebalan pengadil minggu lepas. Jangan tercicir mata lagi kerana pasukan lain semakin jauh kedepan.

nota kaki: tak sabar sebenarnya untuk melihat aksi Sebastian Coates, yang pastinya persaingan merebut tempat bagi pertahanan tengah akan bertambah menarik musim ini dengan kesemua pertahanan tengah bebas dari sebarang kecederaan.

walk on.ynwa

Sunday, September 11, 2011

Wisel Penamat: Pengadil Kecewakan King Kenny


King Kenny ternyata tidak dapat menyembunyikan kekecewaannya terhadap mutu pengadilan yang cukup bias hingga menyebabkan kekalahan pertama Liverpool tercipta seawal perlawanan keempat musim ini.

Walaubagaimanpun King Kenny memuji komitmen dan semangat juang pemainnya yang bersungguh-sungguh mencari gol penyamaan. Tetapi pertahanan Stoke beraksi cemerlang selain terlepas 3 handball dalam kotak penalti yang dinafikan pengadil.

Banyak peluang terhidang untuk menyamakan kedudukan, tetapi gagal diterjemahkan dalam bentuk gol dan ketangkasan Begovic harus dipuji. Perlawanan ini menyaksikan bahagian tengah Liverpool tidak dapat melakukan hantaran yang baik seperti perlawanan sebelumnya dan pemain Stoke segera memanipulasi gerakan tersebut.

Carragher sekali lagi melakukan kesilapan yang membenarkan penalti kepada Stoke dengan cabaran kontroversi ke atas John Walters. Ternyata perlawanan ini meneruskan badi Liverpool di Britannia kepada 4 perlawanan yang hambar.

Perlawanan seterusnya bertandang ke White Hart Lane menentang Spurs. Diharap keputusan perlawanan menentang Stoke tidak menjejaskan mental pemain.

Walk on. ynwa

Saturday, September 10, 2011

Sebelum Wisel: Misi Tamatkan Badi The Potters Pula

Terlebih dahulu kawan ucapkan selamat hari raya kepada semua. Maaf lambat update, maklum la beraya katakan. Update sedikit pasal perpindahan pada hari terakhir Liverpool berjaya mendapatkan permit kerja untuk Sebastian Coates dan menandatangani semula Craig Bellamy. Urus niaga yang cukup cemerlang telah dilakukan Damien Comolli kali ini.

Berbalik kepada perlawanan malam ini, Stoke akan menanti rombongan king kenny di Britannia yang mane 3 perlawanan terdahulu di arena Stoke Liverpool gagal membawa pulang mata penuh. Tugasan King Kenny kali ini seperti biasa membuang badi seperti yang telah dilakukan di Ashburton Grove bulan lalu.

Tetapi harus diingat bahawa Stoke kali ini lebih gagah dari sebelumnya dengan penambahan 3 muka baru iaitu, Peter Crouch, Cameron Jerome dan Wilson Palacios. Walaubagaimanapun mereka kehilangan 2 tonggak penting iaitu Mark Wilson dan Rory Delap yang cedera.

Apapun sedikit berita gembira untuk semua Craig Bellamy berada dalam senarai skuad ke Britannia dan Steven Gerrard akan kembali minggu hadapan.

Saksi kan perlawanan ini pada jam 10.00 malam, di saluran astro 813, tak kira dimana anda sume Kopites di Malaysia. Misi hapus badi, cari 3 mata dan kekalkan rekod tanpa kalah.

walk on.ynwa

Sunday, August 28, 2011

Wisel Penamat: Budak Baru Semakin Pass and Move


Charlie Adam dan Jordan Henderson akhirnya meledak untuk Liverpool untuk membolehkan Liverpool menundukkan Bolton 3-1 di Anfield. Permainan yang dikategorikan sebagai cukup menghiburkan dengan pemain Liverpool ligat memegang bola dan lebih banyak melakukan hantaran berbanding perlawanan sebelumnya.

Steward Downing cukup menyerlah dengan gerakan di sayap di kiri mahupun dikanan, Kuyt juga sebegitu. Adam dan Lucas semakin menunjukkan keserasian dan Lucas banyak menghalang bola sebelum sempat memasuki kawasan pertahanan Liverpool.

Suarez seperti biasa menunjukkan betapa dia seorang yang cukup briliant menghuru-harakan pertahanan lawan sebelum dibawa keluar King Kenny bagi merehatkannya dan digantikan dengan Andy Carroll.

Kealpaan minit akhir Jamie Carragher yang gagal menahan kemas bola memakan diri apabila Ivan Klasnic mudah memperdayakan Reina untuk gol saguhati Bolton. Dalam perlawanan tersebut Sebastian Coates turut berada di Anfield untuk menyaksikan perlawanan tersebut.

walk on.ynwa

Friday, August 26, 2011

Sebelum Wisel: Melayan The Trotters

The Trotters@The Wanderers akan bertandang ke Anfield untuk perlawanan ketiga BPL musim ini. The Trotters hadir dengan keputusan yang agak memberangsangkan dengan membedil Team Pengawal Taman Permaisuri 4-0 dan melakukan kebangkitan lewat meskipun tewas 3-2 kepada Jiran Bising.

Melihat kepada rekod jaringan The Trotters telah meledak 6 gol hanya untuk 2 perlawanan berbanding Liverpool yang baru meledakkan 3 gol. Ini satu amaran awal kepada barisan pertahanan Liverpool agar tidak memandang rendah gaya serangan lawan walaupun mereka kehilangan Johan Elmander yang berpindah ke Galatasaray.

Mungkin King Kenny akan mengekalkan barisan pertahanan yang sama ketika bertemu Arsenal. Kemungkinan Carrol dan Suarez akan kembali berganding untuk merobek benteng The Trotters yang di ketuai Gary Cahill.

Perlawanan akan berlangsung jam 12.30 pagi nanti waktu malaysia. Jangan terlepas aksi yang menarik ini.

walk on.ynwa

Wednesday, August 24, 2011

Wisel Penamat: Suarez Superb


Sangkaan aku yang King Kenny akan menurunkan barisan kedua ternyata meleset. Reina, Suarez, Henderson, Charlie Adam dan Raul Meireles memulakan perlawanan. Tetapi empat tonggak pertahanan di rehatkan dan digantikan oleh Flanagan, Skrtel, Wilson dan Robinson.

Secara keseluruhan perlawanan didominasi Liverpool dengan perlawanan yang menyaksikan banyak hantaran pendek dilakukan berbanding perlawanan sebelum ini. Cuma hantaran lintang kepada Carroll agak bersimpang siur dari Henderson dan Downing.

Suarez menjadi watak penting bagi kemenangan kali ini dengan menledak 1 gol dan mencipta dua peluang gol bagi Maxi dan Carroll. Adakah Liverpool bergantung harap sepenuhnya kepada Suarez? Sebenarnya tidak, Charlie Adam dan Spearing berganding dengan cukup baik dan melakukan beberapa hantaran tepat kepada Suarez yang bijak mencari ruang kosong bagi mencipta peluang.

Secara keseluruhan, King Kenny dilihat menggunakan perlawanan ini bagi melihat keberkesanan pemain-pemain barunya dan melakukan eksperimen baru dengan mencuba gandingan yang baru pertama kali dilihat seperti Adam dan Spearing serta Skrtel dan Wilson.

walk on.ynwa

Sebelum Wisel: Exeter City adakah seperti Northampton FC

Musim lalu Liverpool dikejutkan Northampton seawal pusingan ke-3 Piala Carling. Kali ini Liverpool turun seawal pusingan ke-2 kerana tidak terlibat dengan mana-mana kejohanan luar bagi musim ini. Adakah Exeter akan menunjukkan Liverpool jalan keluar, kali ini lebih awal dipusingan ke-2?

Kali terakhir Liverpool menentang Exeter adalah pada tahun 1981 yang mana Liverpool mengalahkan Exeter 11-0 secara aggreget pada kejohanan yang sama. Itu cerita tahun 1981 dimana King Kenny masih beraksi sebagai pemain. Kali ini King Kenny sebagai Pengurus.

Perlawanan akan disiarkan jam 2.45 pagi nanti disaluran Astro 817. Yang pasti King Kenny tidak akan menurunkan barisan terkuat sebaliknya akan memberi peluang kepada barisan kedua dan merehat pemain utama bagi menentang Bolton pada hari sabtu.

walk on.ynwa

Monday, August 22, 2011

Perpindahan:Kyrgiakos Ke Bundesliga


Sotirios Kyrgiakos akhirnya melangkah keluar dari Anfield untuk ke Bundesliga dengan menyertai Wolfsburg dengan perpindahan percuma. Rasanya macam Kyrgiakos baru sign tambahan kontrak sebelum ini.

Kyrgiakos di tandatangani oleh Don Benitez pada tahun 2009 bagi menggantikan Sami Hyppia yang berhijrah ke Leverkusen. Walaubagaimanapun dia dibayangi Martin Skrtel yang cukup domininan bila digandingkan dengan Jamie Carragher.

Sepanjang 3 tahun bersama Liverpool, Kyrgiakos telah membuat 49 penampilan bersama The Reds dan berjaya menggegar jaring sebanyak 3 kali. Apapun, All the best kepada Kyrgiakos. Diharap King Kenny segera mencari pengganti yang lebih baik dari Kyrgiakos kerana bahgian pertahanan tengah kini kekurangan tenaga yang sepatutnya.

Persoalannya siapa akan ke Melwood? Gary Cahill? Per Mertesacker? Phil Jagielka? Sama-sama kita nantikan.

walk on.ynwa

Sunday, August 21, 2011

Wisel Penamat: Badi 11 Tahun Berakhir


Ini adalah banner yang digantung penyokong Arsenal di Ashburton Grove. Nampaknya mereka sudah merasakan malapetaka yang kita semua rasai 2 musim yang lepas apabila kehilangan Xabi Alonso dan Javier Mascherano. Malapetaka tersebut akhirnya menjadi kenyataan di Ashburton Grove sendiri dengan kekalahan 2-0 kepada Skuad King Kenny.

Kemenangan 2-0 ke atas The Gooners menghapuskan badi tidak pernah menang di bumi Utara London itu, setelah kali terakhir Liverpool mencatat kemenangan 11 tahun lepas hasil jaringan Titi Camara yang membawa kemenangan 1-0 Liverpool keatas Arsenal.

11 tahun cukup lama sebenar. 11 tahun, Titi Camara watpe sekarang? hah..dia tak jadi pengurus mahupun jurulatih. Tetapi sekarang Titi Camara merupakan Menteri Kabinet di negara kelahirannya sekarang. 11 tahun cukup banyak mengubah Titi Camara.

Berbalik kepada perlawanan ini, rekrut baru King Kenny cukup bagus memainkan peranan masing-masing, cuma Henderson agak gugup dan banyak kali dribblenya tidak menjadi, walaubagaimanapun masih awal untuk menilai keberkesanan Henderson.

Andy Carroll seperti biasa dikawal rapi pertahanan Arsenal dan berjaya melakukan satu tandukan yang memaksa penjaga gol Arsenal menepis keluar. Charlie Adam cukup selesa dengan peranannnya di bahagian tengah.

Aksi Martin Kelly mendapat perhatian Capello yang turut berada di Ashburton Grove. Jose Enrique cukup dominan dibahagian kiri dan banyak naik keatas dan melakukan hantaran untuk Carroll.

Kemenangan telah dihasilkan dan diharap keputusan mendatang lebih baik dan rentak kemenangan dapat diteruskan.

walk on.ynwa

Friday, August 19, 2011

Sebelum Wisel: Siap Sedia Bedil The Gooners


Arsenal kini mengalami situasi sama seperti yang dialami Liverpool kira-kira dua musim yang sudah. Pemain berpengaruh diatas padang mula mengangkat kaki melangkah keluar dari Ashburton Grove. Liverpool merasai situasi tersebut dengan pemergian Xabi Alonso dan Javier Mascherano dua tonggak tengah yang cukup berpengaruh bagi The Reds. Kini Arsenal berdepan masalah serupa dengan pemergian Fabregas ke Barcelona dan Nasri yang kini dalam proses akhir untuk menjadi Citizen.

Walaubagaimanapun King Kenny tetap melahirkan rasa waspadanya untuk perlawanan malam nanti kerana Arsenal masih mempunyai beberapa pemain yang mampu menggalas tugas pemain tersebut dan King Kenny menegaskan Liverpool tidak akan mendapat laluan yang mudah lebih-lebih lagi beraksi di Ashburton Grove. Disini Liverpool masih lagi gagal menundukkan Arsenal.

Charlie Adam, Steward Downing dan Jose Enrique bermain cukup cemrlang pada perlawanan pertama dan memiliki memori indah mengalahkan Arsenal bersama bekas kelab masing-masing menjadi senjata rahsia King Kenny bagi perlawanan malam nanti.

Saksikanlah perlawanan ini yang akan berlangsung jam 7.40 malam disaluran Astro ESPN channel 812, samaada di kedai-kedai mamak, club-clubhouse berhampiran anda.

wallk on.ynwa

Thursday, August 18, 2011

Desas Desus: Nilai Bidaan Gary Cahill dipersetujui

King Kenny semakin hampir untuk menyelesaikan masalah pertahanan apabila semakin hampir mendapatkan khidmat Gary Cahill. Hanya Arsenal sahaja penghalang Liverpool bagi mendapatkan Gary Cahill walaubagaimanapun nilai dan pakej yang ditawarkan Liverpool dipersetujui pihak Bolton.

King Kenny telah meletakkan nilai perpindahan 10 juta selainn tambahan David Ngog 4 juta dan Raheem Sterling untuk pinjaman semusim. Walaubagaimanapun Raheem Sterling dilaporkan tidak berminat ke Bolton dan lebih selesa di Liverpool.

Sebelum ini Liverpool telah cuba mendapatkan khidmat Scott Dann dari Birmingham dan Ryan Shawcross tetapi bidaan Liverpool terhadap kedua-dua pemain ini ditolak mentah-mentah oleh kelab masing-masing.

walk on. ynwa

Tuesday, August 16, 2011

Perpindahan: Daniel Ayala sertai Sang Kenari


Sang Kenari telah mengumumkan secara rasminya telah menandatangani pemain muda The Reds, Daniel Ayala dengan nilai perpindahan dibawah 1 juta. Kemasukkan Ayala ke Norwich mengikuti jejak langkah pemain muda terdahulu iaitu Zak Whitbread yang kini antara pemain utama Norwich.

Kemasukkan Ayala ke Norwich menjadikan dia pemain ke-8 yang dibawa masuk oleh Manager Norwich. Ayala menyertai Liverpool dari Sevilla pada tahun 2007 tetapi gagal menempatkan diri dalam kesebelasan utama dan dipinjamkan kepada Hull City dan musim lepas bermain di Derby County.

Semoga Ayala berjaya di Norwich dan menjadi pemain yang lebih baik dari sekarang. Tiada yang mustahil jika Ayala akan kembali ke Anfield sebagai salah seorang pemain pertahanan yang berkelas dunia. Siapa yang tahu kan. Mana tahu nasib macam Fabregas ke kan..

walk on.ynwa

Saturday, August 13, 2011

Wisel Penamat: Larsson Gunting Reina



Hampir 50 minit Pepe Reina kurang dicabar digawangnya, tetapi pada minit ke-57, Sebastian Larsson melakukan guntingan yang menarik untuk menyamakan kedudukan. Sebelum itu Liverpool didepan hasil tandukan yang mengelirukan dari Luis Suarez pada minit ke-12.


Sebelum itu, pada minit ke-7, Liverpool dihadiahkan tendangan penalti selepas Luis Suarez dijatuhkan oleh Kieron Richardson. Aku cukup yakin pada mulanya yang Charlie Adam akan melakukan tendangan penalti tersebut. Tetapi Luis Suarez yang mengambil peranan tersebut. Perasaan aku berbelah bahagi untuk melihat Suarez mengambil tendangan penalti kerana sebelum perlawanan aku tak jangkakan Suarez akan bermain dan aku tak letak pun Suarez dalam Team Fantasy Premier league aku..hehe..

Semua pemain baru melakukan permulaan kesebelasan utama kecuali Doni, Jose Enrique bermain cukup baik walaupun gol Sunderland berpunca dari kawasannya yang mana dia terleka menghalang hantaran Gyan kepada Larsson.

Downing cukup ligat bermain dikiri dan kanan sayap dan hampir menjaringkan gol tetapi palang menjadi penghalang. Charlie Adam cukup dominan pada babak pertama dengan hantarannya kepada Suarez dan Carroll tetapi pada babak kedua dia seperti hilang punca.

Carroll berjaya menjaringkan gol tetapi gol tersebut dibatalkan oleh pengadil kerana terlebih dahulu mengasari pertahanan Sunderland.

Kejutan berlaku dibahagian kanan pertahanan dengan King Kenny menggunakan Flanagan sedangkan aku merasakan Martin Kelly harus disenaraikan. Tetapi Flanagan beraksi dengan baik dan kurang melakukan kesilapan tetapi satu kesilapan darinya menyebabkan Sunderland mendapat gol penyamaan.

Perlawanan seterusnya menentang Arsenal di Ashburton Grove. Arsenal turut seri dengan Newcastle dan mereka kehilangan Gervinho kerana kad merah dan dalam tempoh seminggu turut akan kehilangan Nasri dan Fabregas. Kesempatan ini harus dimanfaatkan sepenuhnya untuk meraih kemenangan pertama musim ini.

walk on.ynwa

Friday, August 12, 2011

Sebelum Wisel: Liverbird vs Black Cats


Black Cats? Melihat pada logo Sunderland xde rupa kucing pun. Tak mengapa itu sekadar logo. Tetapi apa yang menarik mengenai Sunderland sebenarnya? Sunderland adalah tempat bekas pemain Manchester United menyambung karier mereka sebagai pemain mahupun pengurs. Lihat saja siapa pengurusnya. Steve Bruce yang satu ketika dahulu anak emas Alex Ferguson. Pemainnya pula? Kieron Richarson, Danny Welbeck juga pernah bermain disini sebagai pemain pinjaman dan yang terbaru adalah dua kuda tua iaitu John O'Shea dan Wes Brown.

Perlawanan kali ini akan melihatka kedua-dua pasukan berwajah baru kerana Liverpool dan Sunderland adalah 2 Kelab yang ketika ini cukup aktif dalam pasaran perpindahan pemain kali ini. Setakat ini Sunderland telah membawa masuk 10 orang pemain dan Liverpool 5 orang pemain.


Kapitan Fantastik, Steven Gerrard tidak dapat beraksi sehingga la september depan. Walaubagaimanapun Luis Suarez berkemungkinan akan memulakan perlawanan walaupun baru mula menjalani latihan bersama skuad di Melwood Isnin yang lalu.

Jordan Henderson, Steward Downing dan Charlie Adam dijangka akan berada dalam kesebelasan utama, manakala pembelian terbaru Jose Enrique masih belum dapat diputuskan samada akan beraksi dibarisan permulaan perlawanan.

Dengan ketiadaan Steven Gerrard, Jamie Carragher akan memakai lilitan Kapten sehingga Gerrard kembali, Reina semakin pulih dari kecederaan hernianya disamping Andy Carroll yang cukup menyerlah sepanjang perlawanan pra musim dengan meledakkan 3 gol dari 6 perlawanan.


Saksikan perlawanan ini pada jam 9.55 malam di Saluran Astro, di kedai-kedai mamak dan di Clubhouse-clubhouse berhampiran anda.

walk on, ynwa



YNWA: Sepak Mula Musim Baru 2011/2012


Musim 2011/2012 akan membuka tirainya pada malam ini. Anfield akan menanti ketibaan Sunderland sebagai lawan pertama Liverpool bagi musim ini.

Bagi menghadapi musim baru ini, King Kenny telah diberikan sokongan kewangan yang cukup baik dari John W. Henry. Alexandar Doni, Jordan Henderson, Charlie Adam, Steward Downing dan yang terbaru Jose Enrique menjadi sandaran King Kenny bagi musim ini sekurang-kurangnya mencapai sasaran John W. Henry untuk kembali sebagi Big Four dan bermain di Liga Juara-juara.

King Kenny yang membimbing Liverpool separuh dari saingan musim lepas berjaya membawa Liverpool ke tangga ke-6 setelah hampir bergelut dari menjadi korban turun divisyen dibawah era Roy Hodgson.

Permulaan yang baik bagi musim ini akan dijadikan kayu pengukur diakhir saingan Liga nanti, dengan pasaran perpindahan pemain hanya akan ditutup pada penghujung bulan ogos, King Kenny tidak menafikan akan ada lagi pemain-pemain baru yang akan dibawa masuk bagi memperkuatkan barisan pemain sedia ada.

Walk on.ynwa

Perpindahan: Jose Enrique Senjata Kidal Terbaru


Damien Comolli membuat satu lagi urusniaga perpindahan pemain yang berbaloi dengan berjaya membawa pertahan kiri paling menyerlah musim lepas iaitu Jose Enrique dari Newcastle United hanya dengan tag harga 6 Juta Pound Sterling.

Pemain antarabangsa Sepanyol ini melengkapkan perpindahannya itu semalam selepas lulus ujian kesihatan dan mempersetujui beberapa klausa peribadi didalam kontraknya. Kehadiran Enrique menjadikannya pemain berstatus bintang ke-5 dibawa masuk King Kenny pada musim perpindahan kali ini.

Berkenaan perlawanan menentang Sunderland, Enrique menegaskan dia sedia untuk diturunkan walaupun baru melaporkan diri di Melwood tidak sampai 24 jam.

Masalah pertahan kiri nampaknya telah selesai dengan adanya Enrique selain dari Fabio Aurelio dan Jack Robinson.

walk on. ynwa

Monday, July 18, 2011

YNWA: Apabila Warna dijadikan Lambang Patriotik

Semangat patriotik cara Penyokong Liverpool..Ada ke Penyokong Arsenal buat? Manchester? Lagi la tak de.. Chelsea? Kita tunggu je nanti... tabik spring kepada Adeq' Azreen kerana inisiatif beliau yang sangat patriotik.
---------------------------------------------------------------------------------------

Perlawanan pada hari sabtu yg lalu sememangnya menghiburkan dengan kenduri gol dibabak kedua. Penyokong bersorak, menyanyi tanpa henti. Laungan Malaysia dan Laungan Liverpool bersilih ganti memeriahkan suasana stadium. Yang berjersi merah tetap berteriak, bersorak dan menyanyi setiap kali pemain Malaysia berjaya mengawal permainan dan melakukan serangan. Walaupun berjersi merah tidak bermakna tanah tumpahnya darahku dibuang ke tepi.

Tetapi ada juga suara-suara sumbang yang menuntut semangat patriotik dan sokongan tanpa belah bagi kepada skuad kebangsaan. Nampaknya makna patriotik lebih dilihat kepada warna jersi dan bukannya sokongan padu setiap kali pemain kebangsaan beraksi di padang.

Si Jurulatih sibuk bercakap sokongan kepada skuad kebangsaan, adakah dia tidak mendengar sepatah haram pun perkataan Malaysia berkumandang di stadium? Tak dengar ke penyokong berbaju merah menyanyikan lagu Inilah Barisan Kita dan juga Standing In the Eyes Of The World? Dia keliling padang sebelum perlawanan….siapa yang tepuk tangan…laungkan nama dia..kibar jalur gemilang…Siapa? Penyokong berbaju Merah…Yang Merah darahnya tetapi Malaysia Jiwa nya…

Jika warna jersi dijadikan ukuran sebenar patriotik, si jurulatih pakai apa? Kemeja British jugak dipakainya…mana baju atau jersi mahupun pakaian rasmi pasukan kebangsaan….Kenapa semasa perlawanan Arsenal sebelum tu tak nak bersuara? Game dengan Arsenal pemain kebangsaan semua ke BOOOO…. Tu tak pulak di tegurnya sikap penyokong yang macam tu…pandai tak boleh ditegur..bodoh tak boleh diajar.

Si pemainnya pula begitu gah, bangga dan meriah meraikan jaringan gol..tetapi bukan dengan semangat untuk Negara…tetapi semangat si setan juga yang dijuangkannya. Penyokong Liverpool sedikit pun tidak terasa hati si pemain nak cakap dia fan setan ke apa ke..tapi sedar la sikit..anda bermain menyarung jersi Negara..bermain la dengan semangat Negara bukan semangat setan. Hah..yang ini si Jurulatih kasi tegur sikit…ini ke patriotik yang diharapkan sangat tu…pemain anda yang tak patriotik…

Perlawanan menentang Arsenal pemain Malaysia teruk di BOOOO… perlawanan menentang Liverpool laungan Malaysia jelas berkumandang…seterusnya menentang Chelsea… Si jurulatih buat la perbandingan dari mana sokongan kepada pasukan kebangsaan yang lebih kuat…Nak berkata pandang keliling stadium dulu… bukan 10k, 20k yang turun pergi ke stadium tetapi 80k..Lautan merah yang berjiwa Malaysia

Liverpool datang ke Malaysia buat pertama kalinya, jadinya tidak ada salahnya Lautan Merah menguasai SBJ hanya untuk 90 minit dan Stadium tidak pernah sunyi dengan sokongan kepada pasukan kebangsaan dan yang penting tiada BOOO untuk pemain kebangsaan sebaliknya sorakan dan tepukan yang gegak gempita kami berikan disebalik jersi Merah kami.


walk on.ynwa

Friday, July 15, 2011

YNWA: 37,800 Penyokong Hadiri Sesi Latihan


Populariti Liverpool terbukti dengan kehadiran seramai 37,800 penyokong di Stadium Bukit Jalil semalam bagi melihat pemain Liverpool menjalani sesi latihan. Satu jumlah yang cukup membuktikan betapa ramainya penyokong Liverpool di Malaysia berbanding di China tempoh hari.

Perlawanan hari esok walaubagaimanapun tidak akan melibatkan Kenny Dalglish yang terpaksa terbang semula ke Melwood bagi melengkapkan perpindahan mega Steward Downing ke Liverpool.

walk on.ynwa

Saturday, July 9, 2011

YNWA: King Kenny, Pemilik memberi bantuan yang sepatutnya


King Kenny memberitahu, Pemilik Liverpool telah memberikan bantuan sepatutnya dalam membangunkan semula Liverpool walaupun Liverpool dilihat agak perlahan dalam urusan perpindahan pemain pada ketika ini berbanding kelab BPL yang lain.

Walaubagaimanapun inisiatif John W Henry dan Pengerusi LFC, Tom Werner harus diberikan pujian. Pemilik melakukan apa yang mereka rasa perlu, dan Liverpool mendapat bantuan yang cukup kuat dan Liverpool kini berada dilandasan yang betul, ujar King Kenny.

Diharapkan sebelum bermulanya saingan Liga akan ada lagi rekrut pemain-pemain berkualiti tinggi akan ke Melwood. Dua orang midfield berkualiti tinggi telah diperolehi, hanya tinggal mencari pemain berkualiti di pertahan kiri serta pemain sayap kiri dan kanan.

walk on.ynwa

YNWA: Komitmen Jangka Panjang, Johnson, Wisdom dan Flanagan


Glen Johnson dan Pemain Pelapis, Andre Wisdom dan John Flanagan telah memeterai kontrak baru dalam perancangan jangka panjang King Kenny membina Skuad Liverpool yang kuat untuk masa mendatang.

Johnson dilaporkan menandatangani perjanjian lanjutan kontrak selama 2 tahun dari baki kontrak asal. ternyata Johnson begitu komited terhadap Liverpool walaupun posisinya kini menjadi rebutan bintang muda akademi seperti Martin Kelly dan John Flanagan.

Andre Wisdom, 18 tahun menyasarkan untuk merebut tempat dalam kesebelasan senior bagi musim hadapan. Wisdom merupakan Kapten England bawah 19 tahun dalam kejohanan eropah yang lalu. Wisdom bersama-sama Flanagan dan Robinson adalah prospek terbaik untuk diketengahkan Liverpool bagi musim hadapan.

John Flanagan yang membuat penampilan memberangsangkan didalam skuad utama sepanjang baki saingan musim lalu dengan bermain di kiri dan kanan pertahanan. Menurut Comolli, persembahan yang ditampilkan Flanno musim lepas, Flanno berhak mendapat kontrak baru yang akan mengikatnya di Anfield dan bersaing sihat didalam Skuad Senior. King Kenny memerhatikan perkembangannya dan Flanno menunjukkan komitmennya.

walk on.ynwa

Thursday, July 7, 2011

Perpindahan: Charlie Adam ke Melwood akhirnya



Charlie Adam telah menyetujui terma peribadi bagi menjadi rekrut ke-2 King Kenny. Percubaan King Kenny selama 6 bulan bagi mendapatkan khidmat Adam berbaloi dengan nilai perpindahan dianggarkan sekitar 8.5 juta lebih murah dari 12 juta yang ditawarkan pada januari lalu.

Liverpool berjaya menidakkan minat Spurs dan Villa. Selepas ketibaan Adam, Penjaga gawang AS Roma, Doni dikhabarkan akan menyusul dalam tempoh 48 jam untuk dijadikan pemabantu kepada Pepe Reina.


Charlie Adam telah menjalani ujian kesihatan dan akan menyertai sesi latihan dalam tempoh terdekat. Bagi mengubati duka orang asia yang sugul kerana Gerrard tidak turut serta, dapat lihat kelibat pemain yang cukup tinggi ratingnya di BPL punya kira bagus.

walk on.ynwa

Rangkuman: Berita Ringkas


1. John W. Henry menegaskan bahawa dasar pembelian pemain telah ditetapkan, iaitu untuk jangka waktu yang panjang, keutamaan pemain dari kepulauan britian, muda lagi merbahaya dan bebas kecederaan parah. Jika ada rumours mengenai pemain berumur, asyik cedera manjang, sila abaikan.

2. Steve Clarke memberitahu bahawa beliau tidak akan memaksa Luis Suarez dan Lucas Leiva untuk pulang lebih awal selepas berakhirnya Copa America.

3. Il Principino, aka aquaman, Alberto Aquilani menegaskan dia akan kembali ke Anfield dan tidak sabar mengambil semula tempatnya dalam kesebelasan utama.

4. King Kenny menegaskan tidak akan menghebahkan target pemainnya bagi musim perpindahan. Rumours di dada akhbar di britain hanya mainan media semata-mata.

5. Pengerusi Blackpool berkeras mahukan 12 juta pound untuk Charlie Adam. walaubagaimanapun, Damien Comolli telah menilai Charlie Adam hanya bernilai 9 Juta pound.

6. King Kenny dianugerahkan gelaran Doktor Falsafah daripada Universiti Ulster kerana khidmat dalam kegiatan kebajikan dan kejayaan dalam arena bola sepak.

7. Khidmat Steward Downing masih lagi samar, ketika ini Arsenal dilihat akan mencabar bidaan, walaubagaimanapun Juan Mata akan menjadi alternatif sekiranya khidmat Downing gagal diperolehi.

8. Damien Comolli berkira-kira untuk menandatangani bintang muda chelsea, Daniel Sturridge yang kini dilihat lebihan pemain di Chelsea. Pemain ini hampir ke Anfield seawal januari lalu tetapi tidak kesampaian apabila Chelsea rela menawarkan 50 juta pound bagi Torres dan membiarkan Sturridge dipinjamkan ke Bolton.

9. Gael Clichy sudah menjadi pemain Manchester City dan kini Jose Enrique sasaran yang tinggal bagi mengisi kekosongan bek kiri.

10. Bekas jurulatih West Ham, Steve Keen dilantik menjadi Jurulatih setelah Sammy Lee meninggalkan Liverpool. Keen adalah assistant kepada Steve Clarke di West Ham semasa rejim Gianfranco Zola.

11. Steven Gerrard tidak akan menyertai Jelajah Asia 2011 bagi mengelakkan kecederaan berulang, dengan Luis Suarez dan Lucas Leiva awal-awal lagi tidak dapat beraksi kerana Copa America manakan Pepe Reina juga masih dalam proses pemulihan daripada pembedahan hernianya.


Thursday, June 23, 2011

YNWA: Merchandise Liverpool Tour di Reject Shop Metrojaya


Peminat Liverpool yang berhampiran dengan Metrojaya samada di Kuala Lumpur atau dimana-mana sahaja boleh mendapatkan barangan Liverpool Asia Tour 2011 di retailer rasmi iaitu Reject Shop.

Terdapat barangan seperti:

i. Tee Roundneck bagi Jejaka hensem LFC klik.
ii. Polo Tee bagi Jejaka Bergaya LFC klik
iii. Tee Roundneck & Polo bagi Wanita Pujaan LFC klik
iv. Tee Roundneck bagi Kanak-kanak Comel Lote LFC klik
v. Accessories Liverpool Asia Tour |1|2|

Dapatkan segera di Metrojaya berhampiran anda. Belilah untuk kenang-kenangan sempena 1st ever Liverpool datang ke Malaysia.

walk on.ynwa

Sunday, June 19, 2011

YNWA: Jersi Alternatif Terbaru

Secara rasminya adidas telah mengeluarkan rekaan jersi ke-3 Liverpool yang akan dilancarkan secara rasmi pada 14 Julai. Sehingga kini tempahan untuk mendapatkan jersi yang boleh dikira sebagai 'back to basic' masih dibuka.

Warna biru atau cyan ini bukanlah satu yang asing sebenarnya kepada Liverpool. Warna ini merupakan warna asala Liverpool yang digunakan sekitar tahun 1892, sebelum Revolusi Bill Shankly yang meletakkan merah sebagai warna rasmi Liverpool.

Rekaan yang nyata begitu ringkas, tetapi cukup untuk menarik perhatian peminat untuk memilikinya. Kerana berkemungkinan besar jersi ini merupakan jersi yang terakhir dari hasil rekaan Adidas memandangkan kontrak adidas bersama Liverpool akan tamat apabila berakhirnya musim 2011/2012.

Sama ada Adidas akan tampil semula dengan tawaran lebih lumayan memandangkan produk dari New Balance iaitu Warrior telah mengemukakan tawaran yang begitu tinggi sekaligus merupakan rekod bagi tajaan pakaian di Liga Perdana Barclays. Sama-sama kita nantikan.

walk on.ynwa

YNWA: Jadual Perlawanan 2011/2012



Liverpool akan memulakan kempen Liga 2011/2012 pada 13 Ogos 2011 dengan menanti kunjungan Sunderland di Anfield. Kemudian diikuti Arsenal di Emirates dan Bolton di Anfield bagi jadual bulan Ogos.

Untuk senarai lengkap, boleh terus ke link ini.

Bagi bulan Ogos dan September perlawanan yang bakal ditempuhi tidak begitu membebankan jika dibandingkan dengan jadual perlawanan bagi bulan Oktober dan November kerana pada bulan tersebut Liverpool perlu berdepan empat pesaing iaitu Everton, Manchester United, Chelsea dan Manchester City.

Sama-sama kita nanatikan sepak mula Liga Perdana Barclays pada 13 Ogos nanti.

walk on.ynwa

Tuesday, June 14, 2011

Desas Desus: Adam Setuju ke Anfield, Blackpool demand harga tinggi


Liverpool dilaporkan akan menandatangani Charlie Adam dari Blackpool selewat-lewatnya Jumaat ini. Walaubagaimanapun jumlah perpindahan Adam sebanyak 6.5 Juta dilihat terlalu sedikit bagi Blackpool. Pihak Blackpool meminta untuk dinaikkan nilai bidaan kepada 10 juta.

Charlie Adam yang kini dalam percutiannya di Dubai dilaporkan akan segera melaporkan diri di Melwood selepas pulang dari bercuti. Situasi kini dilihat amat merumitkan dengan Blackpool berkeras dengan nilai 10 juta yang diminta. Memandangkan kontrak Adam bersama Blackpool hanya berbaki 12 bulan dan nilai 6.5 juta adalah munasabah untuk Charlie Adam.

Pada Januari lalu, Liverpool telah mengemukakan tawaran 7.5 juta untuk Blackpool melepaskan Adam, walaubagaimanapun nilai Adam melonjak kepada 12.5 juta setelah Tottenham, Manchester United dan Everton menunjukkan minat yang sama terhadap Adam.

Dalam perkembangan lain, beberapa pemain Liverpool telah diletakkan dalam senarai pemain untuk dijual iaitu, Sotirios Kyrgiakos, Joe Cole, Milan Jovanovic, David Ngog, Christian Poulsen dan Paul Konchesky.

walk on.ynwa

Monday, June 13, 2011

Desas Desus: Comolli intai pemain La Liga


Damien Comolli semakin ligat mencari pemain potensi untuk King Kenny, dilaporkan Comolli kini sedang melakukan risikan untuk mendapatkan beberapa pemain La liga yang berpotensi tinggi untuk direkrutkan menjadi pahlawan merah merseyside.

Fernando Gago, Juan Mata, Diego Perotti, Ever Banega, Santi Cazorla antara nama yang diminta King Kenny supaya Comolli memantau situasi semasa pemain-pemain tersebut. Masing-masing merupakan pemain berpotensi bagi kelab masing-masing cuma Fernando Gago yang tenggelam di Real Madrid kerana kebanjiran pemain Jerman disana seperti Sami Khedira dan Mesut Ozil.

Juan Mata dan Ever Banega seperti kita semua sedia maklum merupakan pemain yang digilai oleh bekas pengurus Liverpool dahalu, Rafa Benitez. Diego Perotti juga sejak awal januari sudah cuba dirisik Comolli, walaubagaimanapun situasi Perotti masih samar kerana Kenny Dalglish dilihat lebih mahukan khidmat Stewart Downing bagi sayap kiri.

Santi Cazorla, lipas kudung Villareal ini merupakan sasaran terbaru Dalglish, difahamkan bahawa Pepe Reina telah mencadangkan nama Santi Cazorla kepada Kenny Dalglish. Walaubagaimanapun Cazorla memiliki klausa 28 juta sekiranya King Kenny mahukannya, walupun Comolli telah membuat pengkiraan yang nilai sebenar Cazorla sekitar 18 juta.

walk on.ynwa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails