Entri Terhangat

Monday, November 9, 2009

Wisel Penamat : Dua Kecederaan harga untuk satu mata

Awal pagi tadi menyaksikan pasukan KITA, mencatat keputusan seri yang pertama, selepas 90 minit permainan keputusannya Liverpool 2 Birmingham 2. Bagi aku adalah lebih baik..dari terus alami kekalahan demi kekalahan.

Liverpool didepan pada minit ke-13, oleh David Ngog melalui sepakan volinya hasil hantaran cantik Albert Riera. Liverpool mendominasi permainan selama 20 minit pertama. Cengkaman kawalan permain mula kendur memasuki 25 minit seterusnya. Akhirnya Birmingham berjaya mendapatkan dua gol melalui Chucho Benitez(26) dan Cameron Jerome(45).

Nasib malang menimpa Albert Riera yang bermain cukup cemerlang pagi tadi, tetapi apakan daya baru pulih dari kecedaraan, dia ditimpa kecederaan lagi apabila dikasari pertahanan Birmingham. Albert Riera jelas kecewa dengan kecederaanya, Riera dikeluarkan dan digantikan oleh Steven Gerrard pad minit ke-46.

Akhirnya Gerrard berjaya menjaringkan gol hasil sepakan penalti. Diperolehi hasil gerakan David Ngog yang lincah dan menyebabkan Lee Carsley mengambil jalan mudah melakukan terjahan, walaupun tidak mengenai Ngog, pengadil memberikan sepakan penalti kepada Liverpool. Keputusan pengadil mengundang perbalahan antara Ngog dan Carsley dan akhirnya kedua-dua meraka dilayangkan kad kuning.

Yossi Benayoun juga mengalami kecederaan ketika cuba mengeluarkan bola dari kawasan bahaya. Ryan Babel masuk menggantikan Benayoun pada minit ke-76. Serangan banyak dilakukan setelah kemasukkan Gerrard tetapi pertahanan Birmingham cukup teguh menahan serangan bertali arus dari Liverpool. Pada minit ke 83, Lucas digantikan dengan Aquilani bagi memperkukukan jentera tengah setelah Lucas kerap kali gagal melakukan hantaran kerana seringkali digagalkan oleh Gregory Vignal (bekas player KITA era Houllier).

Secara keseluruhannya, keyakinan player meningkat tetapi kelalaian pertahan dalam mengawal pergerakan penyerang lawan mengundang padah yang dua gol oleh Birmingham boleh dikira gol yang begitu mudah dijaringkan. Dengan perlawanan selepas ini, Liverpool akan berdepan Manchester City diharapkan kelalaian seperti itu diminimakan, jika tidak kekalahan akan menjelma sekali lagi.

YNWA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger